
Buurtagent Osman Catik, Rotterdam-Rijnmond.
Denkpatronen in rood vakmanschap
Contacten maken en onderhouden is een vak apart, zeker in een multiculturele samenleving. We willen steeds meer weten over wat 'leeft en speelt' in wijken. Informatie verzamelen en veredelen is een belangrijk politieproduct. Zonder goede informatie is het lastig in te spelen op veiligheidsproblematiek en effectief te zijn in criminaliteitsbestrijding. Nagenoeg alle politiemensen zijn dagelijks actief met het verzamelen van informatie. In wijken, in verhoorkamers, aan een aangiftebalie of tijdens incidenten. Sommigen tonen zich een vakman op dat gebied: "Als je iets wilt weten, dan moet je bij hem/haar zijn!". Persoonlijke boekjes staan vol met contactpersonen, informanten en sleutelfiguren. Experts solliciteren naar specialistische afdelingen zoals de Criminele Inlichtingen Dienst of worden functionele buurtagent in multiculturele buurten. Maar niet alleen op straat werken politiemensen met informatie. Ook intern circuleert informatie door de organisatie en worden contacten onderhouden. Rood vakmanschap toont zich zowel extern als intern in allerlei vormen:
Informatierelaties buiten
- wijkagenten die dagelijks een informatienetwerk van sleutelfiguren onderhouden. - Politiemensen die informanten runnen,
- Politiemensen met een andere culturele achtergrond die de laatste jaren actief zijn in het coachen en begeleiden van politiemensen in multicultureel vakmanschap en het opbouwen van multiculturele netwerken,
- Het uitwisselen van informatie tussen partners in veiligheid zoals de ketenpartners binnen de veiligheidshuizen (integrale infodesks).
- Activiteiten binnen 'Opsporing Verzocht', waarin burgers wordt gevraagd informatie aan te leveren over gepleegde delicten.
- Ontwikkelingen op het gebied van 'virtuele contacten' via Internet.
Informatierelaties binnen
- Het vastleggen van relevante informatie in gebiedsscans ten behoeve van gemeenten,
- De activiteiten binnen de Regionale Informatie Organisaties van de Korpsen, waarin informatie wordt veredeld tot 'intelligence',
- De Bestuulijke Informatie Producten waarin besturen worden geinformeerd over de criminaliteitsbewegingen in een gebied.
- Ook in leiderschap draait het om contacten en informatie zoals in de ontwikkeling van de Informatiegestuurde Politie (IGP)
Rode vakmensen hebben vooral aandacht voor interactie met het doel informatie te verzamelen. In het visiedocument 'politie in Ontwikkeling' wordt in dit verband de term informatierelaties genoemd. Deze politiemensen beseffen dat burgers iets voor jou doen als ze er iets voor terugkrijgen. Dat is meer dan alleen een ruilrelatie, zoals het geven van respect, aandacht of vertrouwen. In de praktijk geven wijkagenten bijvoorbeeld extra persoonlijkea andacht door regelmatige bezoeken, persoonlijke voorlichting of onderhouden zij contact via Internet (e-mail) of de telefoon. Het uitwisselen van telefoonnummers is daar een aspect van. Het dominante denken van rode vakmensen is dat door duurzame contacten relevante informatie verkregen kan worden over criminaliteit en overlast. De contacten die deze vakmensen opbouwen hebben daarmee een functioneel tintje en gaan verder dan alleen 'het drinken van een kopje thee'!
Citaat wijkagent `Een wijkbewoner is een soort schatkist, die opengaat wanneer je er in investeert. Je kunt er veel uithalen en dat levert meer op dan een bekeuring voor het niet dragen van een gordel`
Relatie met multicultureel vakmanschap
Dat de kwaliteit van contact en verbinding maken in veelkleurige wijken in Nederland centraal staat, blijkt uit de ontwikkeling van 'multicultureel vakmanschap'.
Citaat wijkagent: "Dat is eigenlijk constant waar ik aandacht voor moet hebben. Het spel van het communiceren te spelen. Wij zijn als politie geneigd, merk ik, dat we heel weinig communiceren. Behalve als we echt iets moeten weten. Dan stappen we op die Marokkaan af en vragen we ´Wat heb je gezien?´. Dan zijn we zo straight en to the point vaak. Maar komen we hem gewoon in de wijk tegen, dan zien we hem niet staan. Tja, hoe word je nou hun politie? Dan moet je toch wel heel veel investeren om een beetje informatie te willen krijgen!`
Dilemma's als genoemd in het vorige citaat komen regelmatig naar voren in gesprekken met politiemensen. Verbinding maken is niet gemakkelijk, wanneer politie en burgers letterlijk en figuurlijk 'elkaars taal niet spreken' of vertrouwen ontbreekt. Hoe ga je dan om met de iman van de moskee of in je contacten stuit op eergerelateerd geweld in gezinnen. Wat betekent dat voor het politievak? Wat moet je dan leren? Waar kunnen aanknopingspunten worden gevonden in de culturen en leefstijlen in de samenleving? Daarover nadenken en leren omgaan met dilemma's in dit type contacten maakt onderdeel uit van de ontwikkeling van rood vakmanschap.
Toepassingen in de praktijk
1. ´Temperaturen´ in multiculturele informatienetwerken
Wijkagenten in Rotterdam/Zuid onderhouden contacten met instanties zoals moskeen, verenigingen, theehuizen, buurthuizen etc. Daarnaast onderhouden zij contacten met de ´Rotterdams Turkse slager´, de Rotterdams Marokkaanse bakker of de Rotterdams Antilliaanse burger op nummer 15. In de gesprekken met deze sleutelfiguren gaat het niet alleen om kennen en gekend worden maar vooral om inzicht te krijgen in de belevingen van burgers over veiligheid wanneer elders in de wereld of in eigen land dreiging ontstaat door aanslagen zoals ten tijde van Theo van Gogh. We noemen dat temperaturen. Afspraken over het beheer van dit netwerk zijn opgeslagen in een relatiebeheerssysteem. Dat voorkomt dat iedereen hetzelfde contact benadert, wanneer het nodig is. Het bevordert dat de juiste mensen in korte tijd in hun wijk een goed beeld kunnen vormen van het effect van bijvoorbeeld het uitkomen van de Fitna film van Geert Wilders en samen met de sleutelfiguren tijig interventies kunnen doen.
2. Persoonsgerichte aanpak veelplegers
De wijkagent bezoekt regelmatig elke geadopteerde veelpleger of ex gedetineerde en houdt daarvan een dossie bij. Tijdens een inventariserend gesprek wordt informatie vastgelegd en weet de veelpleger dat hij door de betreffende wijkagent ´geadopteerd´ is. Met name bij notoire veelplegers wordt atief informatie verzameld over zijn voertuig, zijn kleding, contacten, vriendkring, gedrag op straat en uitkering. Deze informatie kan worden gebruikt of geraadpleegd wanneer de veelpleger in aanmerking komt als vrdachte voor gepleegde strafbare feiten. De wijkagent is geabboneerd op de veelpleger in het systeem Amazone en krijgt automatisch informatie over betrokkene uit heel het land. Vanzelfsprekend heeft het duurzame contact tot doel recidive te voorkomen.
Zie discussies en dilemma's
* Respect en vertrouwen
* Opgebouwde vooroordelen
* Multicultureel vakmanschap
* Gevoelige en 'vertrouwelijke' informatie
Typische uitdrukkingen van 'rode' vakmensen:
- Informatierelaties
- Je kunt dit alleen goed doen als je echt interesse hebt in mensen
- De kunst van het uitlokken
- Burgers voor je winnen
- Voor wat, hoort wat
- Informatie: check, check, dubbelcheck!
- Je moet een bepaald sfeertje bouwen
- Informanten en sleutelfiguren verzamelen
- Die goed doet, goed ontmoet
- Selectief luisteren
- Mohammed B was in mijn wijk nooit zover gekomen
- Willen weten wat er echt leeft en speelt
- Achter de voordeur komen
- .... nieuwe 'rode' taal is welkom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten